Author: caudate nucleus
•6:39 AM
9 Julai 2009

hari ini adalah kedua selepas pulang dari Jaulah Tarbawi ke Matroh dan Siwa, alhamdulillah best sangat2. Jaulah ini adalah bertemakan "KEMBARA SUFI UKWAH DIRAI", anjuran HEWI PMRAM  dan saya rasakan inilah jaulah paling best yang pernah saya sertai sepanjang berada di Bumi Firaun ni.



Bertolak pada pukul 2 pagi, 5 Julai 2009, dari Rumah Kelantan Baru, Hayyu Sabiek..perjalanan untuk tiba ke Matruh mengambil masa selama 7 jam lamanya.. Sebaik sahaja masuk waktu solat Subuh, kami singgah ke sebuah R&R setelah melepasi kota al-Alamein. 30 minit kemudian perjalanan kami diteruskan lagi. Yang menariknya selepas je bas bertolak semula, diadakan perasmian untuk Jaulah Matroh dn Siwa ini di dalam bas. Pertama kali saya rasa perasmian mcm ni. Lain dpd yg lain. Tapi sebelum perasmian bermula diadakan tazkira@kuliah subuh, dan disampaikan oleh Ust mushrif pengiring. Tazkirah itu makanan jiwa,sangat menyentuh hati saat itu. Semasa perasmian itu, ada peserta yg sedar..ada juga yang syahid, hehe..saya antaranya. Saya mula syahid semasa ucapan perasmian oleh BP pengiring~ Ust. Azlan..best je dgr ust tu cakap, macam Dj plak gayanya..tp xsedar bila entah mata ni terlelap..:)

Kami selamat sampai di tempat penginapan di Matruh pd pukul 9pg. Sama seperti yg dinyatakan di dalam tentatif. Alhmdulillah perjalanan semuanya lancar. Dapat duduk satu rumah penginapan dengan sek-sek Tanta juga, Alhmdulillah xdipisahkan..walaupun ada anasir2 yg cuba membahagi2kan kami. Bukan assobiyah, tapi lebih selesa begitu. :) cukup la dipisahkan oleh dua bas yg berlainan. Di situ km Rehat, solat dn makan tengah hari~

 baru je sampai ke tempat penginapan~


kemudian pada jam 2ptg, Rehlah dimulakan dengan menuju Pantai Cleopa
tra dan Pantai Ajibah. Pantai Cleopatra yang terletak 7 KM dari bandar Matruh adalah antara destinasi pilihan kami. Terdapat peninggalan sejarah di situ iaitu "Hamam Cleopatra" atau dikenali sebagai tempat bersiram ratu Cleopatra.. Tak tergambar betapa seronoknya dapat melihat kecanggihan teknologi zaman dulu2 di dalam Hamam Cleopatra, tapi sebelum nk masuk ke dalam Hamam tu tu kena redah badai ombak laut la sket-habis basah baju..huhu

~hamam cleopatra dari jauh~

kemudian ke Pantai Ajibah pula. Pantai Ajibah pula diberi nama bersempena keunikan ukiran pada dinding batu dan pantainya berwarna warni dihiasi pula dengan batu karang. Banjaran gunung yang bermula dari pantai tersebut merupakan garis pemisah antara Mesir dan Libya. Kami tidak melepaskan peluang untuk merakam potret buat kenangan bersama sahabat di sana. Keindahan pantai yang begitu menakjubkan membuat sesiapa yang hadir kali pertama berasa begitu takjub dengan kehebatan ciptaan Allah SWT.. Dapat sampai ke Pantai Agibah memang satu pengalaman yg xmungkin sy lupakan.

 kita nak pegi ke sebelah sana juga ke?-xyah la masa xbanyak..jauh sangat tuh-

 lereng bukit yang dah disediakan tangga-turun-tengok laut dari dekat

najwa "jom kita perasan macam artis sekejap..hehe" -sila tukar ke dlm loghat kedah-

bertafakur melihat kebesaran Illahi..-baca Mathurat ramai-ramai-




Subhanallah, Ya Rabb! takjubnya melihat keindahan bumi ciptaan Tuhan. Pantai ini sepatutnya mempamerkan 7 warna seperti warna pelangi ketika matahari hampir terbenam..tapi ust mushrif cakap- bergantung kpd keimanan dn ketakwaan juga, baru boleh nampak- huhu, terasa plak..nmpk gurau, tp mgkin ada betolnya :). sejam lebih kami di sana cukup mendamaikan hati2 yg sebelum ni kerunsigan dn tertekan dek kerana berhempas pulas untuk imtihan yg telah berlalu dn keputusannya juga telah diketahui seperti kami dak2 tahun tiga. Tahun 3= tahun keperitan, bagi saya la. (T_T)


mushrif bas 2~banyak celoteh la jg ust ni

"klu org Arab tengok pantai ni dia sebut Ya Rabb!!..menunjukkan betapa takjubnya keindahan pantai ini"..mushrif berkata2 sblm km turun bas

melihat pantai dari dekat

em, Satu pengajaran yg sy dapat ambik ketika nak bertolak pulang dr pantai Agibah yg sgt cantik itu, "nikmat yg berada di depan mata memang kita xnampak dan kita tak sedar, bila nikmat tu dah jauh dan menghilangkan diri barulah kita terasa akan ketiadaannya juga bru tersedar betapa kita tidak bersyukur ketika nikmat itu di dalam genggaman" pengajaran ni Syazana yg bagi masa kitorg on da way nak naik tangga menuju ke tebing atas. dari tebing atas tu boleh nampak the whole view of Pantai Agibah. Memang cantik klu tengok dari atas dn dr tempat jauh. klu menuruni anak tangga tu plak kita akan dapat lihat laut dari dekat. Lihat dari dekat tak terasa sangat bhw laut yg berada di depan mata itu adalah laut ajaib yg sgt cantik! beberapa detik selepas Syazana sebut pegajaran ni, kami berceloteh riang-ria tiba-tiba ada satu suara "eheeemmmm2...orang arab nk lalu ni" huhu.malu sih. hanya sy dan Syazana shj yg tahu apa yg telah berlaku.

firman Allah..

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras
~surah Ibrahim, ayat 7

jangalah kita kufur nikmat Allah~

*****************************

dari atas kota Siwa lama yang telah runtuh


bumi siwa kehijauan

Hari kedua- menuju kota siwa..perjalanan ke Oasis Siwa yang memakan masa beberapa jam mengharung kawasan padang pasir untuk sampai ke sana. Peserta dibawa berkunjung ke beberapa tempat kesan sejarah peninggalan Firaun. Antara tempat yang dikunjungi ialah Jabal Mauta iaitu satu kawasan yang berfungsi sebagai tempat menyimpan mayat-mayat penduduk zaman dahulu. Bukit tersebut juga pernah menjadi kubu dan tempat persembunyian penduduk Siwa ketika peperangan.




Bertolak ke Siwa pd hr ke2 sangat mendebarkan pada mulanya. Terletak jauh di penghujung padang pasir sahara, tetapi kota ini diandaikan seperti berada di atas air..kerana air yang mudah memancut keluar dari perut buminya. "korek je kat mana2..air akan memancut keluar dengan banyaknya dan tak akan kering" mushrif dalam bas kami-bas ke2-bercerita. Subhanallah...suburnya bumi ini, biarpun suhunya sekitar 40 d.celcius dn ke atas. Sebahagian pemandangan kota Siwa ini mengingatkan sy kepada bumi Malaysia dek kerana kehijauan tanaman yg hidup di serata pelusuk tanah Siwa ini. Pohon2 tamar dan zaitun berada di kiri dan kanan bas kami ketika dalam perjalanan menuju ke Kubu Iskandar al-Maqduni, Kuil Ammoun dan Kolam Cleopatra.

renung2kan firman Allah yang berbunyi

الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ ۖ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ

Dialah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya) dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa).
~al-Baqarah,ayat 22


Jabal Mauta...sekadar mendengar kisah,xtengok dari jarak dekat pon~

Sebelum tu, mula2 masuk kota Siwa kami melewati di sekitar Jabal Mauta. Tak dapat panjat untuk lihat lebih dekat apa yg ada di atas Jabal ini, disebabkan masalah2 yg xdpt dielakkan. maybe ada hikmahnya. teringat plak, ada sahabat penah ckp " kat atas Jabal Mauta tu ada je makhluk halus yg berusia 300 tahun" hoho..mak aaaiiiii. kecut perut dgr...yela. nama pun bukit mayat- dulunya di situ mayat2 Firaun dahulu kala disimpan. Tapi skrg dh dipindakan ke muzium di Tahrir.


dari dalam bas-kelabu sket-

kemudian kami bertolak ke Kota Lama Siwa - satu kota tinggalan yg dahlunya di situ adalah pusat pemerintahan, pendidikan dan segala aktiviti kemasyarakatan yg lain. Menarik. Kota ini sepertinya berada di atas bukit. Bahang terik matahari memang terasa. Dari puncak kota ini dapat dilihat panorama kota Siwa keseluruhannya. Di sini juga, ust mushrif berkata-kata "sesunnguhnya sejuk itu adalah satu nikmat" -memandang ke arah km yg berteduh di bawah susunan batu- kemudian menyambung "dan panas itu juga adalah satu nikmat juga..betol x? jadi hargailah nikmat panas itu sebaiknya" hukhuk,,,kena sebijik. Satu pengajaran yg xdpt sy lupakan.


tinggalan rumah

pemandangan dari puncak





Kemudian smp di Kolam Cleopatra kami makan tg hr lepas solat di Masjid Siwa. Baru sy tahu rupanya di kolam tempat di mana puteri Cleopatra pernah mandi-manda ini ada satu tragedi yg menimpa sorg pelajar Malaysia yg telah pun berkahwin, kuliah Quran, Tanta. Berlaku pada musim soifi tahun 2006. leih kurang 4-5 bulan sebelum sy sampai di Bumi Badawi. Pelajar itu mati lemas di dalam kolam tersebut selepas mengalami kekejangan otot dan tak dapat berenang di dalam kolam yg sgt dalam itu. Bagaimanapun arwah dapat diselamatkan oleh sorg mat saleh..namun kemudian terpaksa dimasukkan ke Hospital Siwa dan menghembuskan nafas terakhir di hospital tersebut. Dan jenazahnya dikebumikan di Bumi Siwa, solat jenazahnya juga dihadiri hampir >1000 orang penduduk Siwa. Subhanallah. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Terkesima sy mendengar cerita ini. Mati itu di mana sahaja. Tak kira tempat dn masa. Terdetik di hati "aku nnt mcm mana agaknya..smg husnul khatimah milikku dn umat islam yg lain"

firman Allah....

اللَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
maksudnya: Allah memulakan kejadian sekalian makhluk, kemudian Dia mengembalikannya (hidup semula pada hari kiamat), kemudian kepadaNyalah kamu akan dikembalikan (untuk menerima balasan).
~ar-Ruum,ayat 11~



di abadikan nama tempat ini mungkin krn peristiwa tersebut~firasat sy



-kolam Cleopatra-lihat tempat kejadian dr dekat..takut semacam je

********************

kawasan jazirah fatmas



6,00 petang- 6hb Julai-, bertolak pulang ke tempat penginapan di Matruh tanpa melawati Jazirah Malah @ Bahr Malah seperti yang dijanjikan membuatkan kami terkilan. Pak Cik Driver bas la ni tak nak dengar arahan mushrif, membuatkan kedua-dua bas tersilap jalan. Masa pun makin suntuk dan kami terpaksa bertolak ke Matruh semula secepat mungkin agar tidak sampai pada lewat malam. Terkilan sebenarnya sbb xboleh bawa balik longgokan garam dari bumi Siwa. Tapi Allah itu sebaik2 perancang. Sebagai gantinya kami diberi peluang untuk ke Pasar Libya di Matruh buat kali ke2. sy di "stimulate" utk pegi semula. Boleh juga beli cenderahati sket utk shbt2, buat kenang-kenangan. sampai di Suq Libya, berSusah-payah juga la sy, Fashihah dan NAju nk jumpa kedai yg ingin diterjah. Alhmdulillah akhirnya dapat barang yg dicari. Hampir 45min juga kami melilau utk temui kedai tersebut. Pegajarannya- jgn putus asa! tapi lepas tu kaki memang rasa mcm nak tercabut la jugak. kena plak time nak balik ke tempat penginapan adalah dgn berjalan kaki. Rupanya boleh je nak naik tremco. tp sy xdgr ttg perkara tu dan xfaham arahan dari musyrif..huhu. Bas pulak dah lama balik ke tempat penginapan membawa sahabat2 yg dah xnak pegi suq Libya.

>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

pagi hari ke3-nak pegi maen pantai-(^_~)


sebelum maen pantai-ketua mushrif~menyampaikan diskusi kutaib-



khusyuk mendengar dan ambil pengajaran..

hari last di Matruh. Hari utk Aktiviti di pantai. Sebelum main2 kat pantai tu, ada diskusi kutaib bertajuk "Risalah ila al-Muallimah a-Muslimah" oleh ketua mushrif merangkap mushrif bas 1-Ust. Rahim-. Diskusi yg ringkas tp padat dn berbekas di hati2 yang hadir. Memang best pengisian yang ustaz berikan. Lepas diskusi kutaib tu ada sukaneka ukhwah pulak, kemudian baru boleh mandi-manda kat laut...hehe~ best sangat!


sebelum bertolak ke kaherah~bersama hewi angkat Tanta (^_^)

banyak lagi gambar2 menarik....nantilah sy masukkan. Sekian, smp sini dulu..ada masa joinlah jaulah ke Matroh dn Siwa. insyaAllah xrugi..lagi2 klu gi under kak HEWI, BEST SANGAT100x..ilmu pun dapat, seronok apatah lagi, ukhwah dengan pelajar dirasat pun makin mantap- :)
|
This entry was posted on 6:39 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

4 comments:

On December 18, 2009 at 7:33 PM , adeqs comeyll a.k.a puteri islah said...

wah...best nye...
rase mcm nak g lagi...
eh..akk,mcm kenal je gmba2 nie...
hehe..

ppsst...sy terjumpe jgk blog akk...wiiii~

 
On December 18, 2009 at 7:38 PM , adeqs comeyll a.k.a puteri islah said...

wah..best nye kenngan di Matruh Siwa...
mcm nak g lagi...
eh akk...mcm kenal je gmba2 nie...
hehe..

akhirnye dpt jgk jmpe blog akk...wiii~

 
On January 11, 2010 at 4:09 PM , caudate nucleus said...

selamat dtg cik fashihah..
best kan gi matruh thn lepas..akak pon rsa nk gi lg, tp dgn orgdn pserta yg sma

hihi..credit la utk awk~ni suma gmbr awk ksik kt akk :D

 
On May 18, 2010 at 8:11 PM , u.n.k.n.o.w.n said...

salam..hye akak...
bes je tgok...
cam nak pegi jugak...
tpi xleh...
hehe....