Author: caudate nucleus
•2:31 PM
26 jun 2009~

bismillahirrahmaanirrahiim..dgn Nama Allah saya menulis, harapnya usaha ini diberkati dan di redhai olehNya~ameen ya Rabb

Alhamdulillah syukur, dengan rahmat dn kasih sayang Allah saya masih di sini, di dunia fana..jantung masih berdenyut dan akal masih boleh berfungsi mengikut rentak yang telah diaturkan oleh Penciptanya..semoga Allah tak uji saya dengan kenikmatan ini agar lebih jauh daripadaNya.

hari ni hari jumaat..sayyidul ayyam yg penuh barakah padanya~namun saya yang lalai dn tidak memanfaatkan kehadirannya dengan sebaik mungkin..astaghfirullah,lagha sekejap hari ni..alhmdulillah diberikan kesedaran, sungguh rahmat Allah itu luas, kadang-kadang Hidayah Allah itu datang bertandang cuma jiwa kita yang sedar atau tidak, nak atau tak nak!

Hari ni juga adalah hari kepulangan seorang madame dn kakak kesayangan kami akhwat2 Tanta merangkap isteri kepada Ust. Abdullah ahmad dn ibu kepada kanak-kanak umair dn unais...huhu~hati ini menangis mengenang pemergiaan mereka meninggalkan bumi badawi menuju kampung halaman di Sik, Kedah..harapannya moga dipertemukan lagi di Tanah air nanti..insyaAllah


sebelum berpisah; kak Na ada pesan-minta kami senior2 jagalah adik-adik junior, "bantu mereka andai diperlukan, Kak Na dah xda kat sini untuk nak tolong tengokkan dorg". Sedih sangat dengar Kak Na pesan macam tu, beratnya harapan yang ditinggallkan kepada kami. Semoga Allah bantu kami dn sama2 diberikan kekuatan. Terkilan juga sebenarnya tak sempat nak bergambar dengan kak Na, umair dn unais yang sangat hensem dengan kemeja putihnya. Haish, nanti umair makin besar-harap2 dia masih mengenali acik-acik dia kat Tanta..Unais takda harapan dah kot.huhu



25hb jun

Khamis yang penuh barakah..khamis yang pertama di dalam bulan Rejab tahun 1430 selepas hijrah. Hari ni juga pihak Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta (DPMT) mengadakan program yang sangat terkesan di hati. "KE PANGKUAN UMMAH" memang best, menarik, tertarik, mengisafkan dan ada juga yg menghiburkan. 4 dalam 1- kami diajarkan cara pengurusan 4 jenis event yang sangat penting dalam kehidupan masyarakat Islam di Malaysia bersama teori dan praktikalnya sekali (tu yng best tu).



Bermula dengan kursus penyampaian khutbah oleh Ust Zuhdi di sebelah pagi - xsempat pergi, kemudian kursus pengurusan jenazah pada tengah harinya oleh Ust Nazri Meli sangat la menginsafkan. Biarpun ramai yang gelak terbahak2 masa praktikal ditunjukkan hakikatnya ada kesedaran di setiap jiwa2 yang melihat bagaimana model jenazah di kafankan biarpun dengan selimut berwarna-warni bukan dengan selimut putih. Banyak benda yang saya dapat xkurg juga baru tahu rupanya kena buat macam tu dan macam ni. Pengajaran pertama yang saya dapat- semua orang kena tahu asas pengurusan jenazah sebabnya mana tau sampai masanya nanti jatuh hukum kita wajib menguruskan jenazah yang pada ketika itu hanya ada kita dan jenazah shj, juga rugi la kalau tak tahu bagaimana nk uruskan jenazah sebabnya afdhal bg sekujur jenazah diuruskan oleh kaum kerabat terdekatnya. Hikmahnya agar dapat memelihara daripada berlakunya hal2 yang tak diingini seperti tersebarnya aib2 jenazah dn byk lagi.


seterusnya selepas asar sambung pula dengan kursus penyembelihan. Masa saya sampai di markaz, terdapat berbelas ekor ayam sedang menanti saat mereka disembelihkan oleh peserta-peserta kursus ini. ayam tersebut diikat kakinya dengan 2orng ustaz sebagai penjaga mereka. bukan takut ayam-ayam tu lari rasanya, tapi nanti kena curik ngn arab. Saya fikir ikut logik sendiri la~ masa nk masuk markaz petang tu cuak la juga sebab ramai sangat kaum adam di bawah dewan. "Tula, sapa suruh mai lambat..huhu" bisik sorang2 je. Masa tu Ust Hasbul nampak begitu bersemangat menyampaikan ilmu yg tersimpan di dada-siap dengan video2 lagi bertujuan untuk memberikan kefahaman dengan mudah untuk semua peserta. Sesekali dia kecek kelate dengar supo sie jugo la, but not too bad..menjadi la kalau nk dibandingkan dengan saya..heh~

malamnya pula, for the last one- sambung dengan kursus tahnik~ saya xgi juga sebabnya bertandang ke rumah Kak Na..gi la ziarah malam2 ni takut esoknya ter"syahid " smp xsempat plak jumpa buat kali terakhir di Tanta. Sahabat2 lain mungkin dapat 4 dalam 1..tapi saya dapat 2 dalam 1..ok gk la dpd xdapat apa2. :)



24hb Jun


2nd year 2008


Final exam dah berakhir, lebih kurg 5 hari yg lalu. Alhamdulillah. Doa dan tawakkal mengiringi. Hari ni, hari rabu bersamaan 1 ReJab 1430H. Hari ni kami budak2 tahun 3 nak round kat wad o&g 3iyadah syamilah. Pengalaman pertama yang sangat bermakna saya kira, dengan pakai kot putihnya kami bersiar-siar lagak seperti seorna doktor. Cuba la juga beramah mesra dengan pesakit, ada yang layan ada yang buat xtahu je...yela orang tengah sakit kan. Yang tak bestnya tu, pesakit dah ramah-macam2 dia cerita tapi sikit je yang kami boleh faham, selebihnya saya angguk jela...huhu~ mula2 sampai xle siar2 lagi kt wad tu..kami menunggu untuk berjumpa dengan ketua department of Obstetric and Gynaecology; Dr. Hisyam..


tunggu punya tunggu kami xdapat jumpa dengan ketua department tu. Last2 ada sorg assistant lecturer tu syorkan kami join satu presentation berkenaan dengan promosi satu produk ubat yang disyorkan untuk departrment ini. Tempatnya adalah di sebuah lecture hall yang saiznya sederhana besar, dan presentation itu dihadiri oleh kebanyakan doktor di department itu. kami budak2 msia dengar jela disamping tambah vocabulary bhs arab 'ammi. Dpd presentation tu, ada beberapa point dn pengajaran yg boleh diamalkan dlm hidup...shbt sy ada menulis point2 tu~ tp al-kisahnya sy telah hilangkan nota itu. Maafkan sy Aisyah!.


'Ala kulli hal, pengalaman hr ni sgt menarik..harap2 boleh buat round lg sepanjang musim soifi tahun ni. Tak sabar rasanya nak masuk tahun 4, tapi apakah ketentuanNya utk diri sy dan shbt2 yg lain...kita tunggu result yg nak kuar lg seminggu lebih. Kami merancang, Allah juga merancang. Saya doakan sy dapat apa yg terbaik bg diri ini di dunia dan akhirat~ wallahu'alam
|
This entry was posted on 2:31 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: