Author: caudate nucleus
•6:49 PM
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Bismillah walhamdulillah Allahuakhbar~
berusaha untuk mencoret kenangan minggu pertengahan dan terakhir februari 2013. Bermain dengan emosi seketika. :)

last day in Cairo-DMAK-20 feb..Us Ishak warden, abah, ummi, wardah and me.
12-20 february 
Alhamdulillah tanggal 12.2.2013 Allah realisasikan jejak langkah menuju tanah haramain. Dipilih menjadi tetamu Allah dan RasulNya sangat bermakna buat insan penuh berdosa. Biarpun pada mulanya meragui adakah Allah pilih untuk ke sana..kerana masalah passport. Pasport saya, ummi dan abah masih berada di Malaysia untuk urusan visa..hanya pada jam 8.00 pagi tanggal 12 february saya mendapat kiriman passport itu dari Malaysia. Tepat jam 8.00 dapat passport, jam 10 pagi terus check in dan jam 12 tgh hari langsung berangkat ke Jeddah. Alhamdulillah semuanya lancar sperti yang dirancang, semua hajat Allah tunaikan walaupun pada mulanya berprasangka negatif. Astaghfirullah~ Atas flight, 1st time dapat duduk sekali dlm flight dengan ummi dan abah. :) alhmdulillah. berangkat ke Jeddah dengan hati yang berdebar-debar dan 1001 harapan.

seminggu berada di Haramain..3 hari Madinah dan 3 hari di Mekkah (baki 1 hari tu dlm perjalanan). Memperbanyakkan sujud syukur  kehadrat Allah Rabbul Jalil kerana Dia telah menerima doa dan tercapai impian yang satu ini. Sungguh Allah Maha Mendengar. Sahabat, berdoalah seolah-olah tiada hijab di depanmu dan yakinlah Allah akan memperkenankan hajat itu andai itu YANG TERBAIK. Pertama kali menjejakkan kaki ke Masjid Nabawi adalah pada 5 pagi 13 feb. Indah, taajub dengan suasana pagi itu, melihat manusia berbondong-bondong ke arah masjid yang tesergam indah,itulah subuh pertama saya di sana. 


Saat melewati kota madinah, menziarahi maqam Rasulullah dan para sahabat, berada di medan Uhud, melewati kaki bukit Jabal Nur, singgah solat di Masjid Quba', merasai kehangatan padang arafah (teringat khutbah terakhir Rasulullah) dan yang paling mulia..menghadap Kaabah Asy-Syarif semuanya mampu menggetarkan jiwa dan perasaan. Kelazatan air zamzam. Doa di sana sangat mustajab, apa yang didoakan..memang Allah pekenankan. Saya rasakan sendiri perkara ini.  MasyaAllah. Patut la sesiapa sahaja yang pernah ke sana menjadi tetamu Allah akan sentiasa merindui, jiwa meronta untuk kembali semula ke tanah haramaian ini. Maha suci Allah atas kebesaran SyiarNya. 

Dan yang paling berbekas di hati adalah ketika melewati tapak Masjid Nabawi yang asal..sekitar kawasan Raudhah. ketika berkejaran dan menunggu untuk masuk ke tapak asal masjid ini saya terpandang ke atas..terukir nama para sahabat Rasulullah di dinding atas. sayu. sangat sayu. Sahabat-sahabat inilah yang dahulu pernah bertentangan wajah dengan Rasul yang akhir di masjid itu, yang melindungi Rasulullah dan yang sentiasa menyebarkan risalah Islam bersama Rasulullah dengan sepenuh jihad tanpa jemu.

last view from outside, before going to Mecca..after subuh prayer.

Tak percaya pun ya jugak tatkala kaki  mula mendekati raudhah. Menyampaikan salam buat Sayyiduna Rasulullah, Saidina Abu Bakar RA dan Saidina Umar RA sambil minda ligat mengenang sirah kehidupan dan perjuangan insan-insan hebat ini, air mata melimpah. deras mengalir. Seolah terngiang-ngiang kisah sirah yang dibincangkan dalam Usrah. (memang tak sempat nak buka kitab sirah sebelum berangkat, hanya berbekalkan perbincangan dan perkongsian2 sirah dlm usrah selama 6 tahun di sini, dan kelas2 tafaqquh)

Tak habes kalau nak cerita moments sepanjang di haramaian. Terlalu banyak kenangan. Ibadah umrah bagi saya yang pertama kali mengerjakannya-adalah sangat mencabar. Memang selayaknya pergi haji dan umrah ketika usia muda, kerana sangat menuntut ketahanan mental dan fizikal. InsyaAllah berazam untuk mengerjakan umrah sekali lagi..nak pergi lama at least 2 minggu. Seminggu memang tak puas. Banyak lagi tempat tak dijejaki, Jabal Nur pun tak daki lagi (Jabal Rahmah sampai pula). Bercita-cita untuk i'tikaf lama-lama dalam masjidil haram sambil merenung kaabah-tak berkesempatan haritu. Nak bawa kitab Sirah,hadis duduk tadabbur kat sana. InsyaAllah next time! 

outside of masjidil Haram..a view from marwa's exit. after finished our last umrah

21 Feb 
tarikh keramat..hari graduasi rasmi untuk meraikan kami..julung-julung kali diadakan oleh pihak universiti. 19hb sampai dari Jeddah, 20hb balik ke Tanta lepas hantar ummi abah pulang ke Malaysia. Malamnya gi makan-makan dengan batch tahun 6, Esoknya nak konvo dah. Memang kepenatan, tak ready, dantak da feel nak pegi G-Day. Hari konvo yang rasmi ni lah nak jadi cerita saya datang lambat. Naseb bek sempat juga buat persediaan..pakai jubah, pin tudung dsbg. Convocation ceremony memang gah, ucapan-ucapan VVIPs, juga sangat bermakna. Benar-benar terasa itulah hari terakhir kami bergelar mahasiswa setelah menyelusuri perjalanan selama 6 tahun! 6 tahun yang saya takkan lupa sampai bila-bila, insyaAllah. Sangat berharap ummi dan abah hadir ketika itu. Nak peluk. Nak Cium..nak ucap terima kasih atas segala-galanya. Tapi tak ada. Mereka tak dapat datang,masalah tiket (dan makluman lambat). 

my awesome classmates..all of us without Afif and Noi

Hari tu sepatutnya hari gembira buat kami..tapi untuk junior-junior, ada yang bersedih. Perpisahan semakin mendekati-kata mereka. Ada sorang tu bila dia start nanges, abes dengan saya sekali menangis macam orang hilang anak. huhu. Jumpa Faten..tapi Najwa tak ada. She was not there, and i know that she could not be there actually...(how i miss them a lot!!!)

28 February 
ini adalah tarikh terakhir saya di bumi badawi untuk tahun 2013. (Harapan, moga lepas ni boleh jejak kaki ke sana lagi, amiiinn). Flight jam 11mlm, janji tremco untuk ke airport pukul 4.30 petang, takut jalan jam-sebab hari khamis. 5.30 lebih baru dpt bertolak keluar dari maarad..tak sangka ramai adik-adik  datang wida', mungkin sebab time tu semua dh balik kelas. bersalaman dengan sorang demi sorang sahabat, dan sket demi sket air mata mengalir laju. Baru terasa bahang perpisahan..sebelum ni tak berperasaan sebab tak sempat pun nak feeling2-kelam kabut. a week before deperture: every day was a hectic day for me. 

seminggu terakhir di bumi kinanah, terlalu banyak perkara yang berlaku. tak mampu dicoretkan di sini. Last MTC-Kahero-Mercato-junainah-stereo-ahli beit Isra'-adiah ulul albab (ceroi cmni pun kasik?)-Cairo International Airport-Taujihat-Sahabat dunia akhirat-Wida' dll. Jazakumullah khair. Semoga berjumpa lagi..andai bukan di dunia, moga di Syurga sana. Amin. Moga di perkampungan sana kita peroleh syurgaNya.

dan sekarang..bermulah jihad sebenar, di medan sebenar..bumi Malaysia, Aku pulang ke pangkuanmu..Sahabat, jaga aku daripada tersasar. Ingatkan aku tika aku lalai dengan kenikmatan dan keselesaan. Hidup kita menuju perkampungan akhirat. moga tidak mencintai dunia..

february 2013 melabuhkan tirai..berlalu bersama coretan taqdir Tuhan. Moga Allah redha segalanya. Sungguh aku rindu bumi Mesir, dan sahabat di sana~ :)


generasi pewaris..bangkitlah berjihad di JalanNya~
Links to this post
Author: caudate nucleus
•8:41 PM
Bismillah walhamdulillah Allahuakhbar!

lama sangat bercuti sampai tergendala coretan di sini. Alhamdulillah sudah 3 minggu di bumi Malaysia. Allah panjangkan usia untuk kembali ke bumi bertuah, bumi kelahiran ini. Alhamdulillah3. Mahu mencoret kenangan-kenangan indah di penghujung keberadaan di bumi Mesir agar satu hari nanti dapat baca dan ingat semula bila rindu menyapa.

4 Februari



ummi dalam metro. komuter baru nii~
ummi abah berlatar belakangkan ramsis
menunggu train jam 6 petang. Sampai pukul 5 lagi

abah dalam metro :)
usaha untuk membawa Ummi dan Abah dari Cairo ke Tanta pada 4 Febuary itu sangat mencabar. Saya seorang akhwat bersama Ummi dan Abah yang tak tahu apa2, barang banyak pulak tu. Alhmdulillah ada yang sudi membantu. Bertolak dari arma menaiki metro menujumedan  ramsis dan kemudian berkesempatan membawa Ummi Abah naik train dari Cairo ke Tanta. Kami tiba di Mahattah Tanta ketika tu dah 8malam. Alkisahnya bermula apabila saya dah tak sedap hati tengok jalan sekitar Mahattah yg terlalu jammed. Dan kebanyak teksi menolak untuk ke kawasan penempatan saya. Maarad-Awwal Shober. Selepas 10-15minit, akhirnya ada satu teksi yang sudi menumpangkan kami tapi dengan syarat bayar LE10. Dia nak hantar tu pun dah lega, mahal sket pun tak kisahlah. Takkan nak duduk Mahattah sampai pagi.

Dalam perjalanan, apabila semakin menghampiri kawasan pejabar Gabenor (Muhafazah), kenderaan semakin lengang. Tiba2 pemandu teksi bagi arahan suruh abah tutup tingkap. Kami dah penat time tu, ikut jela apa yang dia cakap. Lepas dah tutup tingkap dia teruskan perjalanan...jeng3. Alangkah terkejutnya saya time tu bila sampai di persimpangan Syarie Nuhas dan Syarie Bahr , jalan lengang seperti ditutup..yang ada di kiri kanan ialah pasukan polis mengadapi puluhan pendemo jalanan yang bertindak menyerang pasukan polis dengan batu. Saya tergamam, dan pemandu teksi tersebut redah juga jalan tu, dia tekan minyak laju dan kereta memang terhuyunga hayang ke kiri dan ke kanan bagi mengelak terlanggar para pendemo yang bertempiaran lari. Dalam masa 1 minit kami berjaya melepasi mereka. "Alhamdulillaaaah...!!!!" tarik nafas panjang. itu je yang mampu saya ucapkan. masih terkejut dengan apa yang berlaku. Kaget. 

Dalam fikiran tadi dah bermain macam3, kalau terjadi apa-apa mcm mana, keselamatan Ummi dan Abah di bawah tanggunga saya sepanjang di Mesir. Mula2 tengok suasana tu memang pikir kena patah balik je, tapi tak sangka pemandu teksi tu redah juga. Katanya dia dah ulang alik hampir 10 kali di situ pada malam tersebut!. Kami tiba betol-betol depan gate rumah sewa dengan perjalanan dari Kaherah yang sangat memenatkan dan mencabar! Alhamdulillah~

10 Februari
Hari yang dinantikan, Wida' Wisuda anjuran Perubatan Cawangan Tanta namanya mungkin boleh difahami sebagai hari graduasi bagi kami mahasiswa di sini. Sebelum itu, pada malam 9 Feb 2013 ada slot perkongsian "Apple 2.0" bersama kami, graduan kuliah perubatan Univ Tanta bersama adik-adik junior. Saya jawab spontan je soalan malam tu sebab tak sempat nak buat persediaan-sibuk dengan ummi abah :D. 

Malam tu tiba-tiba dapat title Miss Mahsuri. Katanya sebab Mahsuri seorang yang lemah lembut. *muntah2* 1st time denga mende tu. Hanya yang rapat dengan saya shj tahu kekasaran saya tahap mana. =_=.  Pada malam tersebut saya datang sedikit-lewat..dan tak datang rehearsal pada petangnya, so kena tegur dengan AJK (secara baik). Jadi pagi 10hb tu datang awal giler, 8.30am dah terpacak dengan ummi abah kat depan dewan. Sekali program mula 10.30am. +_+. Sempat pulak saya balik semula ke rumah tukar tudung. 

Alkisah pada hari tersebut secara personal rasa terkilan. Sebab memang tak rasa macam hari graduasi. Pihak AJK memang dah maklum awal2, majlis itu akan simple habes..hanya sekadar untuk meraikan ibu bapa yang bergambar bersama anak-anak yang berjubah konvo. itu sahaja. Ini 1st time saya bergelar graduan, terkilan jugak la saya tak dapat rasa zouq hari graduasi yang "touching" disamping keberadaan ummi dan abah. Rasa macam biasa jek, majlis berlangsung sekitar 60-90minit sahaja! 

Mungkin kerana pengurusan pihak universiti yang lambat memaklumkan tentang penganjuran 'convocation ceremony' mereka. Semua perancangan kami berubah mendadak. Yang tak puas hati tu dengan pengurusan mereka yang pernah pada suatu ketika mereka menolak untuk menganjurkan majlis graduasi untuk kami-kalau nak, buat sendiri.. Dan lagi satu seperti kebiasaan, kami 1st batch MOU..so inilah nasibnya. setiasa menjadi bahan eksperimen. Malas nak cerita panjang. 'Ala kulli haal, semuanya berjalan seperti yang dirancang. Saya salute adik-adik AJK. Dorang bekerja keras untuk kami, cuba ikut apa yang kami mahu seboleh mungkin, tanpa mereka tak ada hari graduasi untuk kami anjuran Universiti mahupun PCT. =)

geng Kedah Universiti Tanta batch 2006-2012.
ummi dan abah bersama kembar-kembar Tanta batch 06-12
berlatar belakangkan Universiti Tanta.
-
.
bersambung..

generasi pewaris..bangkitlah berjihad di JalanNya~
Links to this post
Author: caudate nucleus
•1:13 AM
bismillah walhamdulillah Allahuakhbar.

terkenang detik dan saat mencemaskan menunggu panggilan telefon sahabat-sahabat membawa khabar berita dari Dr. Howaida tentang natijah kami,di Maarad Kitab ke44 3 February 2013 jam 1.00pm bersama ummi dan abah. penuh debaran. berakhir dengan sebuah kegembiraan. rasa nak sujud syukur tengah3 jalan tu juga. 

Alhamdulillah, perjuangan menuntut ilmu di sini dah berakhir. maka bermulalah perjuangan jihad di bidang kesihatan lepas ni. Allahuakhbar, besar amanah dan besar anugerah ini. Tak terhitung nilaian budi, keringat dan pengorbanan ummi, abah dan sahabat-sahabat demi menjulang kejayaan ini.

hamdan Lillah, segalanya daripadaNya. moga aku tidak lalai dengan nikmat ini. Perjalanan masih panjang, jangan cepat berpuas hati di permulaan perjalanan. Masih banyak yang perlu ditempuhi.

sebelumnya, tanggal 1 February 2013 hati berbunga-bunga dapat menyambut kedatangan ummi dan abah ke bumi Mesir. Allah, sebak hati ni melihat raut wajah mereka yang semakin tua dimakan usia. Dua tahun lamanya menahan rindu. Syukur alhamdulillah di sini kami bertemu. Dan tercapai hasrat abah untuk datang ke bumi Mesir.

Masa muda dulu, abah lulus dengan cemerlang maahad thanawi dan ditawar peluang  menyambung pelajaran ke Mesir di Universiti Al-Azhar tapi tak ada rezeki sebab keluarga susah time tu, Tok Wan dah lama meninggal dan Pak Wa sebagai abang yang sulung tak mampu nak biaya perbelanjaan di sini. Sayu je dengar cerita abah ni. 

..to be continued..

generasi pewaris..bangkitlah berjihad di JalanNya~
Links to this post