Author: caudate nucleus
•2:14 PM
Bismillah walhamdulillah Allahuakhbar~

kenangan bersama ketika Program Seminar Perubatan Islam..

selasa 13 November 2012..satu kejadian letupan dan kebakaran di makmal kuliah pergigian mengakibatkan kecederaan seorang pelajar Malaysia tahun 2 dari kuliah tersebut. 

Sungguh menyayat hati mendengarkan kisah musibah ini. Dan ini adalah pertama kalinya sepanjang saya di sini ada pelajar terlibat dengan kebakaran. Dan paling tak sangka Ummu Nabilla orang yang Allah pilih untuk menghadapi musibah ini. Allahu Rabbi..adik yang saya kenal ini berjiwa besar, berani dan periang orangnya. antara adik junior yang banyak berdampingan dengan saya ketika cuti musim panasnya baru3 nii. 



kejadian berlaku ekoran pelita yang digunakannya untuk membuat 'oral screen'nya meletup, cairan alkohol di dalam bekas tersebut terpercik ke separuh badan dan muka pelajar ini lalu menyebabkan api menyambar baju dan bahagian muka pelajar ini dengan sepantas kilat. Alhamdulillah,mujur ada lecturer dan sahabat yang cepat datang membantu memadamkan api walaupun ada sebahagian yang lain panik dengan situasi itu dan bertindak melarikan diri. Ummu telah disahkan doctor mengalami 1st to 2nd degree of burn di bahagian muka, leher dan kedua belah tangannya. sayunya hati melihat keadaan adik saya ini..tapi dia sangat kuat. InsyaAllah.

moga Allah bantu dia, beri kesembuhan yang cepat padanya dan Allah redha segalanya ke atas dia~ yuk doakan srikandi ini!!~

kisah lanjut boleh baca kat sini dan sini


p/s: terngiang-ngiang kata2 ustaz salahuddin..syeikh Rohimuddin pernah berpesan padanya, "bukankah kesusahan itu juga nikmat? maka bersyukurlah"..Allahu Rabbi~ minggu depan 22 November dah start perang..written exam surgery paper 1. doakan kami pelajar tahun akhir kuliah perubatan, Univ Tanta. jzkk.


generasi pewaris..bangkitlah berjihad di JalanNya~
Links to this post
Author: caudate nucleus
•12:05 AM
Bismillah walhamdulillah Allahuakhbar~



Firman Allah  dalam kitab yang agung “Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari adzab yang pedih ?” (As Shaff : 10)

apa yang dapat dijual mu'min kepada Allah yang menciptakan segala sesuatu di alam semesta termasuk dirinya sendiri? Alangkah uniknya, kita ini ciptaan Allah dan milik-Nya belaka namun dapat dibeli oleh-Nya dengan harga yang sangat mahal yaitu dengan “bebas dari api neraka”. Adakah jual yang lebih menguntungkan dari keselamatan dari api neraka?


Apakah yang dapat diberikan kepada Allah untuk menebus diri ini dari adzab yang pedih? Allah memberikan jawaban yang jelas tentang ini dalam huraian ayat tersebut,

“(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu Mengetahuinya”. (As Shoff: 11)

Artinya, untuk dapat berjual beli dengan Allah, setiap mu’min hendaknya beriman kepada Allah dan Rasulnya, yaitu beriman kepada pengertian syahadat Laailaha illa-llah dan ma’na syahadat Muhammadur Rasulullah dengan sesungguhnya. Kemudian berjihad di jalan Allah baik dengan harta maupun nyawa. Itulah yang dapat diberikan kepada Allah. Maka seruan Allah dan sambutan mu’min ini diabadikan dalam ayat lain dari Kitabullah yang mulia dengan ungkapan,

“Sesungguhny├á Allah telah membeli dari orang-orang m├╝’min, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka dibunuh atau terbunuh. Itu yang menjadi janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil, dan Al Qur-an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan, dan itulah kemenangan yang besar”. (At Taubah: 111)

mari berjual beli dengan Allah, moga ketemu bahagia :)

"Doakan selalu org2 yang kau cintai, bangsa yang kau cintai, agama yang kau cintai. Doakan mereka setiap hari. Kau adalah pahlawan tersembunyi" Habiburrahman ElShirazi.


generasi pewaris..bangkitlah berjihad di JalanNya~
Links to this post